Stylově a plnou parou!

| Posted in , , , , , , ,

Loni v létě jsem v holandském Utrechtu čirou náhodou narazil na festival gothic kultury. Začalo to nenápadně. Po cestě do centra města jsem tu a tam narazil na výstředně oblečené slečny v temných krinolínách, kterak si pobledlé tváře chrání uhlově černým, krajkovaným slunečníkem. Jejich koncentrace se postupně zvyšovala. Vše vyvrcholilo pod utrechtskou katedrálou sv. Matrina, kde se festival konal. Nutno dodat, že kostel, jehož střed se zřítil za srpnové bouře roku 1674, a oddělil tak zbytek chrámové lodi od věže, vytvářel tu správnou, lehce postapokalyptickou atmosféru.

 Teď, zhruba po roce, jsem si na tuto událost vzpomněl, když jsem narazil na pojem steampunk...

Nejspíš si teď asi hodně z vás ťuká na čelo při zjistění, že mi tato záležitost nebyla již dříve známa. Ono se to má tak, že já jsem vlastně pořád tak nějak chodil okolo, znal jsem to, ale teprve teď, jak říká šéfkuchař Pohlreich, má to dítě jméno.
Pro ty z vás, kteří termín steampunk slyší poprvé, jsem se snažil vystopovat nějakou bližší definici. Velmi zjednodušeně by se dalo říct, že jde o jakési viktoriánské science fiction. Tedy o styl, který využívá prvků estetiky 19. století (neboli století páry - "steam") a kombinuje je s aspekty postmoderního světa, někdy až s příměsí dekadentně postapokalyptickou. Najednou jsem měl kam zařadit třeba svůj oblíbený film Brazil a všechno to jeho harampádí, jako kombinace psacího stroje a počítače. Prostě steampunk je taková kombinace Julese Verna a Orsona Wellse.

Jak se to ale vlastně týká heavy boots? No, tak nějak mě to napadlo, když jsem si prohlížel pár starých fotek. Dolehla na mě ta estetika průmyslové revoluce: Dělníci v okovaných botách, kterak mlátí do rozžhavených nýtů na stavbě zaoceánských parníků a lokomotiv a do toho ty slečny v krajkách a korzetech.
Do toho hodil jeden kamarád na FB fotku téhle mašiny:


Potažmo těchto lehce excentrických masek:

Ty jsou teda už trochu řízlé tou postapokalypsou a la MadMax

(Úletová filmová záležitost s mladičkým Melem Gibsonem), nebo možná úplně jiným filmovým žánrem... Ale o tom třeba někdy jindy. Prozatim jsem své nové heavy boots (ano, po letech jsem opět jejich šťastným majitelem a brzy se podělím o své zážitky i zde) zkombinoval s tak trochu steampunkovými brýlemi (tak asi z 60. let), které jsem objevil v jednom bazaru, a které se snad budou hodit na mé moto projížďky:
Tak zatím!

Comments (1)

Pěkný članek :)

Okomentovat