Kapela RÁZY - ROZHOVOR

| Posted in , ,

Tak je to tady! Dlouho očekávaný rozhovor s kapelou Rázy. Jen pro připomenutí - jde o velmi talentovanou kapelu z Velké Polomi, o které už jsem na tento blog psala. Hrají už šest let ve složení: Deni- zpěv, Pavel- kytara, Štepán- basa a Petr- bicí. Mají za sebou spoustu hudebních úspěchů, tak doufejme, že to tak půjde i dál!

Jak jste se poprvé dostali k hudbě?
Petr: Na základce jsem začal hrát na akordeon, ve 12 letech jsem uvažoval, že bych se začal učit na bicí, ale vyhráli z ekonomického hlediska kolečkové brusle. Takže na bicí jsem začal hrát až po tom, co můj kamarád sestrojil elektronické bicí to mi bylo tak 17 a asi o rok později jsem si na chmelové brigádě vydělal na své první bicí.
Pavel: V lidušce – to mi mohlo byt tak kolem desíti. Pak mě zmámilo volání pekelné a já dal klárinet do frcu a koupil kytaru.
Štěpán: V první třídě liduška – klavír.
Deni: V druhé třídě liduška – klavír.


Kdy, kde a jak jste se poznali?
Pavel: S Muchou už to táhnem docela dlouho :), s Deni v r. 2004, asi srpen, se Štěpim pár měsíců před Deni.
Štěpán: Na netu jsem našel inzerát, že kapelka z VP hledá zpěváka., tak jsem to byl zkusit.
Petr: S Pájou ve školce, s Deni v lidušce a se Štěpánem na jeho první zkoušce, kdy se chtěl stát zpěvákem v naší kapele.

Jak se tedy Štěpán dostal k base a Deni ke zpěvu?
Pavel: Deni asi po měsíci překecávání udolal náš bývalý kytarista Kozel, moc se jí zprvu nechtělo,
neboť jí nebyl blízký náš hospodský bigbeat, ale vše se vyvinulo, my změnili styl, název a Kozel odešel a začala se psát historie Rázů. Štěpán odzpíval pár zkoušek, pak z něj vypadlo, že umí na basu tak to zkoušel až na tomto postu nakonec zůstal..

Hráli jste v nějaké kapele dřív?
Petr: V lidušce v kapele Polomňanka na akordeon, kde Deni taky zpívala.
Pavel:  Vagabund, jako Petr, jen on už to propil :), ale já to zatím držím..
Štěpán: Zpíval jsem ve sboru a na basu jako host v kapele z lidušky.
Deni: Petr mě prozradil :(

Mění se složení kapely?
Petr: Občas se pozve nějaký host na hraní nebo dočasnou náhrad. Jako byl třeba baskytarista Pavel Myslivec, který s náma odehrál pár koncertů. V tuto chvíli přibíráme nového člena, který by měl naší hudbu doplnit o perkusní nástroje jako je djembe, didgeridoo nebo cajon.
Pavel: ještě japonskou flétnu a různá cingrlátka…Ale to je zatím v počátku, měli jsme zatím jednu zkoušku, ale rýsuje se to.

Kdo píše texty?
Petr: Dříve Pája, teďka výhradně Deni.
Pavel: Já psával texty ještě za Vagabundů takové hospodské odrhovačky – to mi jde :)
Štěpán: Souhlas

Kdo píše hudbu?
Petr: Pája

Kde berou inspiraci, o čem píšou?
Petr: To by mě taky zajímalo.
Štěpán: Mě taky.
Deni: O sobě, o mém pohledu na svět, inspiraci čerpám ze všeho okolo sebe.
Pavel: Inspirací jsou pro mě emoce, snažím se jich do hudby dostat co nejvíc. Důležité je z textu i hudby cítit to samé.

Hádáte se často o tom, jak budou vypadat nové songy?
Petr: Spíše ne. Je to tak, že Pája s Deni vytvoří základ písničky, u čeho se zhádají jak psi :). A pak nám řeknou co si tak představují a jak by to mělo vypadat, no a my se Štěpánem tam něco zahrajeme, což se oběma nelíbí, tak tam zahrajeme něco jiného a tak to pomalu dáme dohromady.
Deni: Já se nehádám ráda, ale pořádek musí být. I po mojem musí být :)

Shodují se jednotliví členové kapely v oblíbených hudebních stylech?
Pavel: Moc ne, Peťa dokonce  jednu dobu ulítaval na Luneticích :)
Petr: Já si myslím, že každý poslouchá trochu něco jiného, ale v kapele hrajem na stejné vlně a to je důležité.
Štěpán: Tak nějak.
Deni: Kéž by.

Máte nějaké vzory?
Petr: Možná to bude znít divně, ale já nemám, žádné bubenické vzory. Ti špičkoví bubeníci jsou ode mně tak vzdálení, že se inspiruji a fandím zrovna těm, které někde slyším na živo hrát.
Pavel: Taky žádné kytarové vzory nemám, od každého něco…
Štěpán: Louis Johnson, Jaco Pastorius.
Deni: Lucie Bílá.

Měníte svou image podle hudby, kterou hrajete?
Petr: Ve skrytu duše asi jo. Většina lidí chce zapadnout. Takže na rokový koncert si neobleču bílé kalhoty s růžovou košilkou. Ale jinak chci zapadnout i do běžné společnosti, takže nosím co mi manželka koupí :)
Pavel: Na image nevěřím..
Štěpán: Jak mě napadne.

Rozbíjíte své hudební nástroje (umyslně)?
Petr: Pokud se najde nějaká dobrá duše, která mi koupí nové bicí, tak ty svoje staré klidně rozmlátím.
Pavel: Mám k nim citový vztah, takže ne.
 
Máte nějaké rituály před hraním?
Petr: Ano, postavím si bicí a obuju si boty, větnamky.
Pavel: Dáme si pivo, někdy dvě, pak nějaký ten rumík a už to nemá cenu na to pódium ani vylézat :). Ne, jedno pivko, max dvě to si nikdy neodpustím.
Štěpán: Naladím si basu.
Deni: Dám si dávku Miflonidu a Ventolinu abych to udýchala.

Využíváte nějaké atypické nástroje (nejen hudební) pro vytváření zajímavých zvuků?
Pavel: Standardní efektové krabičky.
Petr: V kapele ne. Jinak mimo kapelu se dá hrát (bouchat) na to co je po ruce.
Štěpán: Lahváče.
Deni: Pavel ve zkušebně často prdí.

Hráváte i v zahraničí?
Petr: Samozřejmě. Jednou jsme byli na Slovensku :)
Pavel: a na podzim tam jedeme znova..

Kde se vám hrálo nejlíp?
Petr: Těžko říct, asi všude tam kde jsme dobře nazvučená scéna, dobře se slyšíme a kde jsou lidi, kteří nás poslouchají.
Deni: Bikefest Dolní Morava, psal se rok 2008 -první náš openair, krásná příroda, počasí taky vyšlo,
zvuk výborný, lidi v pohodě, prostě to všechno od sebe zapadlo. Celý ten fest jsme si řádně užili a
poprvé zahráli po boku známějších kapel jako Čankišou a Satisfucktion.

Jaký byl největší průšvih?
Petr: Hmm, malých průserů, kdy se nám koncert moc nevyved, už pár bylo, ale že by to zase byl zas tak velký průšvih, tak to nevím.
Pavel: Vždycky v tom má prsty alkohol…Když se sejde hodně známých a hodně Rumu tak je jasné, že to nedopadne dobře:)

Co plánujete do budoucna?
Petr: Zrovna jsme dotočili takové zkrácené album, takže teď bychom mohli někde hrát a až bude zase chuť tak zase něco nahrajeme a pak zase někde vystoupíme a tak dokola.
Štěpán: Plánujeme pokračovat.

Kolik jste vydali alb? Jaké bylo nahrávání?
Pavel: Dvě dema, jeden singl a jeden klip. Druhé demo je těsně před dokončením, chybí jen obal. Nahrávaní je pokaždé fajn, ale vždy to rychle uteče, protože čas strávený ve studiu se vyvažuje zlatem. No to možná ne, ale tak mědí určitě. :)

Jste přátelé i mimo kapelu?
Petr: Doufám, že ano.
Pavel: A někteří nejen to :)
Štěpán: Bez přátelství by to nešlo.
Deni: Já třeba nemám ráda Štěpána :)

Jaké máte jiné zajmy?
Petr: Dítě, to je jeden takový malý, velký zájem.
Štěpán: PC, pěstování, pivo a tak různě.
Deni: Maluju, krmím opuštěné i vlastní kočky, fotím, papám a spím
Pavel: Mám jich dost, ale není na ně moc času... Hlavně teda kytara.

Deni, vystavuješ někde své malby a fotografie?
Deni: Fotky ne, obrazy velmi příležitostně. Vše co tvořím najdete na www.gemini.iprostor.cz

Chtěli byste čtenářům říct ještě něco, co se do rozhovoru nevešlo?
Pavel: Nic mě nenapadá, bylo to už tak dost vyčerpávající. Díky za Tvůj zájem.
An: Já děkuji za spolupráci a přeju hodně hudebních úspěchů!

!!! Songy z nového alba k poslechu na http://bandzone.cz/razy !!!






Comments (2)

Díky "An." za pěkný rozhovor s kapelou Rázy a hodně úspěchu a inspirace do budoucnosti, jak tobě, tak kapele Rázy :)

Díky za podporu, Rázům vyřídím;-)

Okomentovat