Grinders

| Posted in , , , , , , , , , , , , ,

Rád bych v tomto zápisku oprášil značku Grinders. Je to totiž jedna ze starších značek heavy bot, a ne každý ji tedy může znát.

Historie těchto bot je poměrně dlouhá. Vzhledem k tomu, že firma je již asi 10 let mimo provoz, přesné údaje se velmi špatně dohledávají. Společnost Grinders je anglická firma, která vznikla v UK roku 1965 po vzniku Dr. Martens. Měla za úkol konkurovat právě Dr. Martens, a to i přes to (nebo spíš právě proto), že se vyráběla ve stejné zemi. Boty jsou tedy samozřejmě vybaveny kaučukovou podrážkou a jsou šity z pravé kůže.

Na rozdíl od bot značky Dr. Martens, disponovaly tyto boty širokou škálou barev. Měly ocelovou špici a klasický tvar glád, jak ho známe dodnes. V průběhu času se firma Grinders vcelku prosadila, a proto si mohla dovolit svou vlastní podvýrobu.

Začala se vyrábět nová značka pod bedlivým dohledem společnosti Grinders British Shoes. Firmě se povedlo na trh uvést téměř mistrovské dílo, kterým udali módní směr. Do té doby se buď říkalo, že máme boty těžké nebo pracovní. Až firma Grinders přišla s novou značkou  „GLADIATOR“. Tyto boty nejen že daly název všem těžkým botám s ocelovou špicí, ale také se staly svou kvalitou, provedením a vzhledem nejvyhledávanějšími a nejkvalitnějšími botami své doby. Později se výrobci těžkých bot snažili tuto značku napodobit, ale stejných kvalit se jim nepodařilo dosáhnout. V těchto dobách se botám značky Dr. Martens říkalo Everlast shoes (věčné boty) a botám Gladiátor zase Indestructible boots  (nezničitelné boty). Kvalitu výše uvedených značek potvrzují  generace lidí, kteří mají své 10-15 let staré „marteny“ nebo „glády“ stále v  provozu. Boty téhle značky si oblíbili i členové skupin jako jsou Guns N' Roses, The Prodigy, Funeral Dress a E-17.

Toto bylo malé nahlédnutí do historie, a teď k osobním zkušenostem s botami Grinders.

První dojmy
Když jsem po roce brouzdání po internetu přeci jen boty Grinders našel, a dokonce ve své velikosti, přišel čas objednání. Průměrná dodací lhůta (konkrétně od odeslání z Anglie) je asi sedm dní. Po týdnu konečně dorazila netrpělivě očekávaná a poměrně velká krabice. Po rrozbalení papíru na mě vykoukl vcelku škaredý a podřený karton. No, nenechal jsem se odradit a rozbaloval  dál. Naštěstí se jednalo pouze o ochrannou vrstvu, pod níž se skrývala hezky potištěná krabice Grinders. Anglická vlajka, jejímuž středu vévodí britský buldog, je součástí znaku firmy. Krabice byla trochu pomačkaná, ale to si člověk nevybere – kupuji přece jen boty a ne krabici.

V krabici jsem našel osvědčení, že jsou boty z pravé, a ne syntetické kůže, která občas bývá téměř k nerozeznáni od té pravé. Rozdíl nepoznáte, dokud ji nepodrobíte zkoušce ohněm (pravá kůže začne hořet daleko později a doutná až po pár minutách). Dále byl k botám přibalen celkem hezký přívěšek na klíče ve tvaru placky, na kterém byl vydutou ražbou zobrazen emblém společnosti Grinders. 

Samotná obuv 
Když jsem vzal botu poprvé do ruky, byl jsem mile překvapen. Byla tak akorát těžká – ani moc, ani málo. Vše je velmi pevně a kvalitně přišito trojitými švy. Také mi přijde, že nit, která byla použita, není bavlněná, ale pravděpodobně kombinovaná se silonem. Každopádně toto spojení se zdá být velmi pevné. Na první pohled vypadá prošití v podrážce jen jako ozdobné. Opak je ovšem pravdou. Tyto pramáti všech glád byly spolu s Dr. Martens mezi prvními, jejichž podrážka je touto vcelku silnou nití pevně přišita a přilepena ke zbytku obuvi. Jedním z důvodů je také to, že kaučuková podrážka se velmi složitě lepí. Na podrážce je efektně vyobrazen název firmy. Na patě je vyraženo ochranné logo firmy, toto logo je také na jazyku, ale tam je v plastové podobě našito. Další věc, která mě uchvátila, byla barva. Boty jsou krásně zářivě modré, a po namazání olejem na údržbu byla barva ještě výraznější. Další věc, která mě mile potěšila byly průchodky na tkaničky. Jsou z obou stran zaoblené, což eliminuje časté trhání tkaniček nebo případné odření prstů. Snažil jsem se vše detailně nafotit:


Příprava na nošení
Než jsem boty dal na nohu, řádně jsem je namazal olejem (doslova to teklo). Boty mohly totiž celkem dlouho ležet někde skladem. Pokud máte v úmyslu nové boty pořádně rozchodit, je opravdu lepší je napřed namazat. Pak je méně pravděpodobné, že se pomačkají. A také se lépe vytvarují. Takto nasáklé boty jsem nechal dva dny odstát. Pak jsem teprve přikročil k použití.

Tady video s podrobnou ukázkou vázání:


Nošení
Při obutí jsem boty samozřejmě utáhl co nejpevněji tak, aby mi držely nohu bez toho, aby v botě plandala. První kroky byly značně nemotorné. Nebyl jsem totiž zvyklý na tak vysokou podrážku (na ostatních gládách ji mám již značně opotřebenou). První procházka proběhla v pořádku. Ušel jsem cca 6 km bez toho, aby se mi noha sedřela. Boty mají všitou ortopedickéou stélku , stejná je i u bot Dr. Martens. Na to, jak byly boty zpočátku ztuhlé, byl došlap příjemný, a šlo se v nich jako ve vatě. Každopádně doporučuji pomalé a klidné rozcházení bot na krátkých vzdálenostech. Nezničíte si nohy, a boty se pomalu a postupně rozhýbou. Pravděpodobně nejlepší metodou je scházení a vycházení schodů. Je to sice značně nepříjemné, ovšem boty se v tomto momentu nejvíce rozhýbou a vytvarují.

Závěrem
Grindersky vlastním teprve krátce, a proto vám nemůžu na 100%  říct, ať si je určitě koupíte. Natolik je odzkoušené zatím nemám. Co vám však mohu již teď říct je, že pokud máte rádi kvalitu a chcete být originální tím, že budete mít boty, které se již řadu let nevyrábí - pak tuto značku rozhodně doporučuji. Jistotou kvality je i fakt, že byly šity v Anglii, tudíž tam, kde značka vznikla. Jedním z hlavních důvodů je i dlouholetá životnost. Boty vydrží přibližně 8-10 let, což je v poměru k ceně velmi výhodné. Skvělou alternativou ve stejné kvalitě jsou i boty Dr. Martens.

Pokud byste měli nějaké extra dotazy, na které jste nedostali odpovědi v tomto článku, klidně pište. Já vám je - pokud to bude možné - rád zodpovím. Zatím se loučím, a přeji vám spoustu příjemných zážitků s vašima heavy boots.

Michal

Comments (21)

Ahoj, můžu se zeptat kde jsi ty boty sehnal?? :)

Ahoj :) Jasné boty jsem sehnal díky kontaktu v anglii tudíš na anglických stránkách :) Pokud máš o ně zájem najdi si mě na Facebooku napiš do vzkazu a já se ti bezproblemu mohu podívat jestli maji tvou velikost požadovany počet dírek a barvu, případně zašlu odkaz :)

Pokud se nepletu, jedním z mála internetových obchodů na světě, kde jsou tyhle botky objednat, jsou stránky jednoho kamenného obchod v Londýně: http://www.britboot.co.uk/. Obchod se chlubí tím, že je výhradním distributorem anglické výroby této značky, zbytek prý šijou v Asii, stejně jako u martensek.

Vyhlídl jsem si tento parádní kousek: http://tinyurl.com/24wxth2 . Tehdy jej měli ve slevě za 85 liber a poštovné bylo taky nižší, jen 15 liber. Škoda, že jsem se nechal odradit tím, že tuto značku u nás nikdo nezná. :( Nakonec jsem si objednal Cockneye, které jsou prý kvalitní. :)

nádhera, můžu jen tiše závidět :)

Kolik maj dírek? To se mni hoodně líbí :) mám dvacítkový steelky a přestává mi jejich výška stačit :D

Pro toma :) obchod je přesně ten ze kterého jsem obědnával i já:)Ano přesně tak naštěstí tato značka je ejště vyrobena v anglii:)Velmi solidni cena tak to je opravdu škoda ale cockeysky jsou také velmi kvalitní značku znam velmi dobře a mužu jen vřele doporučit :)

Děkují :) / Pro báru tydle mají 10 dírek pokud by jsi měla zájem o vyšší tato firma dělá i 30ti dírkové glády dokonce i barevné a se zipem ovšem vzhledem k vysoké kvalitě se pohybují asi něco kolem 8000,-Kč bohužel jinak na mondobizzaro měli klasicky černe glady 30 dírek měli nějak za 3000m,- značka undercover

Barbara von Gattermayer: 18dírkové cockneye by měly mít výšku cca 42-43 cm (zevnitř 39-40 cm). Cena u českého dodavatele je z mně neznámého důvodu výrazně vyšší než u nižších bot (3800 Kč), ale daly by se objednat přímo od polského výrobce. Oproti jiným značkám mají dírky stejně daleko od sebe nezávisle na jejich počtu, takže moje čtrnáctky jsou 34 cm vysoké. :)

chcem sa spytat ci su na tej stranke http://www.britboot.co.uk/ vsetky GRINDERSI Made In England... za taku ceny chcem kvalitu doslova a dopismena :) http://www.britboot.co.uk/engine/shop/product/GRB01/Grinders+-+Stag+Black+%2810+Eyelet%29 konkretne som si vybral tieto

Jasny chápu :) Grindes jako taký je anglická značka jak Dr.Martens ovšem Grindesr pořád a stále zustali anglickou značkou a vším tudíš by všechny boty na odkazu měli být anglické:) U mích také nebylo psáno nic a když mi došla krabice jen jsem se uklidnil takže jsou Made in England :)

Tak pro zájemce už nevím kdo to byl :-D Jsem dohledal že boty značky Grinders se začaly výrábět a prodávat v roce 1965 :)

Dik :) Este sa chcem pytat kolko si platil navyse... je tam pisane ze v ramci Europskej Unie sa priplaca £18 ale mam strach aby sa mi tam nenapocitali este nejake "prirazky" a neplatil som aj 50 libier navyse :D

Není zač :) Jané no i já jsem měl tyto obavi ale byl jsem uklidněn že do 10ti kylo se nic navíc neplatí takže pokud si nebudeš kupovat patery boty bude to vpořádku :) a budeš platit jen cenu bot + poštovné :)

+ asi 4,5 % navíc za všechny poplatky za směnu při platbě přes PayPal. :)
Pro boty za £110 a poštovné £18 to dělá £5,76.

Kde je mám kouppit?Tyhle botky se mi fakt líbí ale nevim kde je mám koupit...?

Máš to napsaný výš.

No jak píše tom :-D boty je problem trochu obstarat ale s trochou talentu se dají sehnat na víše uvedeném odkazu v diskuzi :) Rozhodně doporučuji :)

Michal: Jakým olejem si mazal ? =)

Tak převážně mažu olejčkem na kanady za 25 Kč ten je nejlepší menuje se active outdore. Nebo je také výborná klasická indulona:)

Když jsem si koupil boty martens a nenaolejoval jsem je a rovnou v nich chodil, jak poznam že jsem je pomačkal. A jde stav pomačkanosti potom nějak napravit?. Musí být specialní olej, nebo stačí i olivový nebo slunečnocový, případně palmový?

dobrej sou to luxusní boty chci si je koupit ale netušim jak je číslovaná velikost bot? Když mam nohu 43 jaký mam číslo? ( myslim jako 9, 10 apod.)

Okomentovat